DirectAdmin: “Apache is functioning normally”

Recent kreeg ik bij het opzetten van een nieuw domein via DirectAdmin het probleem dat ondanks dat alles geüpload was en goed geïnstalleerd in DirectAdmin ik toch telkens de standaardpagina met daarop “Apache is functioning normally” kreeg.

Om dit probleem op te lossen moest ik dus echt de server op gaan om de configuratie te controleren, immers stond in DirectAdmin alles goed. De config files die gegenereerd worden bij het aanmaken van een nieuw domein zijn verdeeld per user en vervolgens per domein. Deze config files zijn te vinden in:

/usr/local/directadmin/data/users/

Dat is de eerste plek om te kijken bij problemen.

In mijn geval was zowel de user als zijn bijbehorend domeinnaam aangemaakt. In de directory van de domeinnaam is de httpd.conf te vinden. Hier is de vhost configuratie in te vinden, waarbij je het volgende moet controleren:

Hierbij moet het IP adres kloppen en de port is veelal port 80. In de probleemconfiguratie stond bij port: |PORT_80|, dit loste in mijn geval al het probleem door dit te veranderen naar 80.

ServerName DOMAIN
ServerAlias DOMAIN DOMAIN_NON_WWW

De domeinnaam moet hier ingevuld zijn, anders zal het niet werken.

DocumentRoot /home/USER/domains/DOMAIN/public_html

Hier dien je de locatie van de webfiles op te geven, DirectAdmin hanteert bovenstaande methodiek. Indien je nog specifieke zaken op wilt geven voor de directory (b.v. php_safe_mode) dien je een aparte node te maken:

<Directory /home/USER/domains/DOMAIN/public_html>
# specifieke opties
</Directory>

Zie ook mijn eerder blogpost “Virtualhost(s) instellen in Apache” voor meer informatie over deze config file.

12 Replies to “DirectAdmin: “Apache is functioning normally””

  1. Wanneer ik mijn domein hebt gehost bij een hoster, moeten zij dit dan oplossen of ligt dat dan bij mij? Ik kan in Direct Admin de genoemde bestanden helaas ook niet vinden. Alvast bedankt voor je reactie!

  2. Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik naar de httpd.conf ga staat er niks fout en mijn dns is ook goed ingevuld. Weet jij misschien wat het probleem dan is?

    1. In DirectAdmin onder Admin Tools -> Service Monitor. Vervolgens zie je een lijst met services en daar kan je ook een reload doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *